BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, August 22, 2009

Mari Berperang

Jangan terkejut. Makngah bukannya nak ajak kita berperang dengan orang tapi......

Jangan bagi alasan puasa, orang lain pun puasa juga tapi macam-macam mereka boleh buat. Kalau makngah kata zaman nabi, nabi s.a.w boleh takluk Mekah pada bulan puasa, menang di perang Badar tentu kamu kata, alah itu nabi, kami bukan nabi.......

Kalau mengaku islam, nabi adalah ikutan kita.
Tapi Allah tidak bebankan kita dengan sesuatu yang kita tak mampu. Kalau tak mampu perang macam nabi.... carilah peperangan yang kita mampu sertai.

Jom ikut makngah.......

Daerah pertama yang akan kita serang ialah..........TANDAS DAN BILIK AIR.





Tandas adalah kawasan penempatan segala jin dan syaitan yang menghuni rumah kita. Itu sebab nabi ajar kita baca doa sebelum masuk tandas.....doanya ialah

" Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau daripada ( gangguan ) syaitan jantan dan syaitan betina".
Hadith Bukhari Dan Muslim.

Untuk berperang dalam tandas, senjata yang di perlukan ialah:
beg plastik,
sarung tangan,
berus tandas,
serbuk pencuci tandas,
baldi,
air dan akhir sekali
pewangi.

Kita mulakan dengan pakai sarung tangan dan ambil be
g plastik. Kutip botol-botol syampoo atau sabun yang dah kosong, masukkan ke dalam beg plastik. Jangan lupa berus gigi yang dah kembang macam kueh bahulu tu. Juga bekas ubat gigi yang dah habis. Kalau masih sayang lagi, potong bekas ubat gigi, dan korek saki baki ubat yang masih ada. Bekas syampoo dan sabun boleh di potong untuk buat bekas pokok daun duit. Buat hiasan atas meja. Jangan lupa letak garam, nanti nyamuk pula bersarang.
Buang beg plastik dalam tong sampah.

Kemudian,tadah air dan masukkan ubat pencuci tandas. Siram pada lantai dan dinding tandas/bilik air. Jangan lupa daun pintu tandas/bilik air termasuk tingkap kalau ada. Biarkan beberapa minit.

Sementara menunggu sabun membunuh kuman-kuman yang ada......kutip semua lapik kaki termasuk lapik plastik dan masukkan ke dalam washing machine. Jangan lupa selipar yang berlendir tu. 'Run'kan sekali dalam machine.

Kembali ke tandas, berus lantai dan dindingnya sekali. Berus kuat-kuat sikit sehingga lendir-lendir dan kulat tertanggal. Jangan lupa berus daun pintu dan tingkap. Oops...dinding jangan kuat sangat, nanti cat tercabut pula. Oooops lupa lagi.... rumah you all pakai tiles.

Siram air secukupnya.

Akhir sekali, letak pewangi.




Syaitan tak suka tempat yang bersih. Tapi this time dia kena ikat, dia tak mampu nak melawan balik. Maintainlah tandas/bilik air seperti yang dah di cuci ini. Bukan ke di sini kita membersihkan diri dan berwudhuk.

Kalau kita dapat maintain kebersihannya sehingga akhir hayat, maknanya kita dah menang dalam pelawanan ini dan bolehlah kita declare kawasan ini adalah kawasan kita dan pacaklah bendera kemenangan kita.

Di lain kali makngah ajak perang di kawasan lain pula. Kita akan terus menakluk dan menakluk.....

Salam Victory dari makngah.

0 comments: